Kopersbegeleider Monique Bouwmeester: ‘We nemen kopers aan de hand mee’
18 april '24
Een nieuwbouwwoning in Fase 8 op het oog? Soms zie je door de bomen het bos niet meer wat er allemaal geregeld moet worden. Dan is het wel fijn als iemand stap voor stap met je mee kan denken. Monique Bouwmeester is hoofd kopersbegeleiding bij Adriaan van Erk en vertelt van a tot z waar je als koper tijdens het koop- en bouwproces tegenaan loopt en wat een kopersbegeleider hierin allemaal kan betekenen. Monique: “In principe zijn onze showrooms zo breed uitgerust dat er voor iedere beurs en smaak genoeg keuzes zijn. Het voordeel daarvan is dat je bij oplevering een kant-en-klare woning hebt.”
Het Woonidee: aftrap van koperskeuzetraject
“Direct nadat een koper zijn handtekening heeft gezet onder een aannemingsovereenkomst nodigen we diegene uit voor ons online Kopersportaal, waarmee diegene toegang krijgt tot zijn of haar digitale Woningdossier. Hier is alle relevante informatie te vinden over het project in het algemeen en de eigen woning in het bijzonder”, legt Monique uit. “Ook worden alle keuzes die mogelijk zijn middels het digitale Woningdossier gemaakt. Hiermee proberen we het proces voor de klant zo makkelijk mogelijk te maken. In onze eigen showroom in Bergambacht, ‘Het Woonidee’, organiseren we bewonersbijeenkomsten en ontvangen we de kopers. Het Woonidee is 15 jaar geleden gebouwd met het idee om onze kopers te informeren over de bouw en keuzemogelijkheden. De bijeenkomsten in Het Woonidee zien we echt als een aftrap van het bouwproces waarin we de mensen willen meenemen in de keuzemogelijkheden en in het proces.”
Betrokken bij totstandkoming project
Bij Het Woonidee legt de kopersbegeleiding uit wat het proces rond het meer- en minderwerk inhoudt en ook welk proces er wordt doorlopen tot aan de oplevering. “Het gehele projectteam is aanwezig en namens de directie is er altijd iemand die de kopers welkom heet. We willen zo onze kopers een kijkje in de keuken geven en betrekken bij het proces rond de totstandkoming van het project. Ook is het natuurlijk een leuke informele manier om meteen de toekomstige buren te ontmoeten.
Tijdens de bijeenkomst nemen we de kopers aan de hand mee. Aan de ene kant hebben we allerlei opstellingen waar mensen kunnen zien hoe een woning in elkaar zit. We vertellen bijvoorbeeld over vloerverwarming, over breedplaatvloeren en waarom inbouwspots niet overal kunnen. En de andere kant van ons Woonidee gaat over meerwerkopties. Er staan onder meer tegelopstellingen en deurenpakketten zodat mensen kunnen zien wat nou die meerwerkopties inhouden als ze daarvoor kiezen. Dat is dan de échte start van een project. Als mensen daarna vragen hebben kunnen ze ons dagelijks bellen of bereiken via het online portaal.”
Koperskeuzetraject van A tot Z
“Ten aanzien van regelgeving is het allemaal complexer geworden. Zo hebben we te maken met BENG (Bijna energie Neutraal gebouw), regelgeving vanuit het Bouwbesluit maar ook vanuit Woningborg. Deze regels gelden voor de standaard woning, maar ook op het gekozen meerwerk is dit van toepassing. We moeten dan ook in een vroeg stadium al onderzoeken of keuzes in het betreffende project mogelijk zijn”, legt Monique uit. “De keuzes die we aanbieden in een project kunnen in ons digitale portaal worden gekozen. Hier zijn de opties gedocumenteerd met tekeningen, omschrijving en prijzen. Op het moment dat we weten dat er aan de opschortende voorwaarde is voldaan, weten we zeker dat het project doorgaat en stellen we de sluitingsdata vast en communiceren deze met de kopers.
Daar bereiden we mensen ook altijd op voor, omdat de keuze voor uitbouwen al snel besloten moet worden. Deze hebben namelijk gevolgen voor de funderingen wat buiten weer de eerste bewerking is die we uitvoeren. In het begin van het proces ligt de nadruk op het gereedmaken van de koperswensen en de begeleiding daarin. Op het moment dat de sluitingsdata zijn verstreken, wordt onze rol meer informerend en houden we de kopers zo goed mogelijk op de hoogte van de voortgang en andere relevante zaken. We organiseren regelmatig kijkdagen, zodat we ze ook buiten kunnen laten zien wat de voortgang is van het project.”
Drie grote beslismomenten
Er zijn drie belangrijke beslismomenten die de kopersbegeleiding hanteert, de sluitingsdata. “Het 1e beslismoment gaat over de grote opties zoals uitbouwen, indelingsvarianten, opties in de gevel, dakkapellen of vergrote kozijnen.
Deze keuzes moeten als eerste bekend zijn. Dan wordt er ook een herberekening van die BENG gemaakt, want dat soort opties hebben invloed op de berekeningen. Soms is het zelfs zo dat we verplicht zonnepanelen moeten bijleggen”, benadrukt Monique.
“Bij het 2e beslismoment zorgen wij dat de tekeningen helemaal zijn aangepast op individueel bouwnummerniveau, zodat de kopers hun elektraplan kunnen maken met daarin posities van stopcontacten en lichtpunten. Ook moeten we weten wat kopers willen met de keuken. Willen ze een kookeiland of blijft het een standaard opstelling? De keukenleverancier maakt dan de volledige installatietekeningen, zodat onze installateurs weten waar zij onder andere hun wateraansluiting en riolering moeten maken. Of waar de aansluitpunten voor de koelkast en oven moeten komen. Dat wordt door ons weer naar installateurs gecommuniceerd.
Dan hebben we nog een 3e sluitingsdatum en dat gaat bijvoorbeeld over deuren. Daar hebben we een standaard pakket voor uitgewerkt, maar we hebben ook een externe showroom waar kopers een afspraak kunnen maken en vrij zijn om keuzes te maken.”
Keuzemogelijkheden sanitair en tegelwerk
Voor sanitair en tegelwerk hebben ze bij Adriaan van Erk vaste showrooms die bij het project betrokken worden. “Zodra er een aannemingsovereenkomst is getekend dan gaan de gegevens naar onze showrooms. Het zijn vaste showrooms die we al vroeg op de hoogte brengen van het project. Ze kennen onze werkwijze en weten wat er wel en niet mogelijk is en dat is fijn. De kopers worden daar uitgenodigd en geadviseerd zodat ze hun badkamer kunnen uitzoeken. Er is ontzettend veel mogelijk. Het is maar net wat je wensen zijn en wat je portemonnee toelaat”, gaat Monique verder.
“Slaag je nou niet bij die leverancier dan kun je kiezen voor een casco-oplevering. In geval van de badkamer passen wij het leidingwerk niet aan. In principe zijn onze showrooms zo breed uitgerust dat er voor iedere beurs en smaak genoeg keuzes zijn. Het voordeel daarvan is dat je bij oplevering een kant-en-klare woning hebt. En er is maar één aanspreekpunt mocht er iets niet in orde zijn.”
Voorbereiding kopersbegeleiding
Volgens Monique is de stukken goed lezen het halve werk. “We leveren vanuit de kopersbegeleiding een document aan dat de kopersprocedure heet. Hier staan eigenlijk alle spelregels in met betrekking tot sanitair en tegelwerk, maar ook richtlijnen of adviezen over elektra. Wat is er wel en niet mogelijk. We kunnen bijvoorbeeld geen individuele wijzigingen in de gevels doen. Mijn advies is om dat document goed door te lezen en verdiep je ook goed in de plattegronden. We hebben diverse hand-outs ontwikkeld die helpen bij het bepalen van keuzes. Zeker voor het bepalen van de juiste plaatsen van elektra is het handig om al in een vroeg stadium na te denken over de inrichting van de woning.”
Tipje van de sluier
We werken sinds een paar jaar met een online Kopersportaal en daar zit ook een tool in met veelgestelde vragen. Heel handig voor de koper om eens naar te kijken. Bepaalde vragen komen in ieder project weer terug. Bepaalde onderwerpen behandelen we in de nieuwsbrief, maar juist de kortere, algemenere vragen behandelen we in de online tool ‘veelgestelde vragen’. Voor ons is het nog wel work in progress, maar het is heel handig”, sluit Monique af.